وبلاگ
میدان سوم : انابت – شرح صد میدان
میدان سوم
بخش 1
“از میدان مروت میدان انابت زاید. قوله تعالی: «و ما یتذکر الا من ینیب”
شرح:
همانطور که از جوانمردی و مروت، بازگشت تمام و کمال به سوی حق یا همان انابت میروید، پس از گذر از میدان دوم به سومین منزل از منازل صدگانه سلوک میرسیم. خواجه عبدالله برای تأکید بر اهمیت انابت، به آیهای از قرآن کریم اشاره میکند: “و ما یتذکر الا من ینیب” (سوره غافر، آیه 13) یعنی: “و پند نمیگیرد مگر کسی که به سوی خدا بازگردد.” یعنی انابت، زمینهساز پندپذیری و دریافت هدایت الهی است.
میدان سوم
بخش 2
“انابت چیست؟ باز گشتن بهمه از چیز”
شرح:
خواجه عبدالله انابت را “بازگشتن بههمهچیز” تعریف میکند. یعنی بازگشتی خالصانه و همهجانبه به سوی خداوند، با تمام وجود و از اعماق دل. این بازگشت، صرفاً زبانی نیست، بلکه تحولی عمیق در قلب و جان سالک ایجاد میکند.
میدان سوم
بخش 3
“انابت سه قسم است: اول انابت انبیاء صلواتاللّه علیهم که بهمگی بازگشتند، که کس را جز ازیشان طاقت آن نیست. ابراهیم را گفت: «لأواه منیب». داود را گفت: «خر راکعا و اناب». شیعب را گفت: «توکلت و اله أنیب» مصطفی را گفت: «و اتبع سبیل من أناب الی»”
شرح:
خواجه عبدالله انابت را بر سه قسم میداند:
1. انابت انبیاء: بالاترین مرتبه انابت، که مخصوص پیامبران الهی است. انبیاء با تمام وجود به سوی خدا بازگشتند و این مقام، در توان و طاقت انسانهای عادی نیست. خواجه عبدالله برای تأیید این مطلب، به آیاتی از قرآن کریم اشاره میکند که در آنها، پیامبرانی همچون ابراهیم، داوود، شعیب و حضرت محمد (ص) با صفت “منیب” (بازگشتکننده به سوی خدا) توصیف شدهاند.
“دیگر انابت توحیدست که دشمنان را بازخواند: «و انیبوا الی ربکم»، «منیبین الیه و اتقوه». “
شرح:
2. انابت توحید: این مرتبه از انابت، مخصوص اهل توحید و یکتاپرستی است. حتی دشمنان نیز به این مرتبه از انابت فراخوانده شدهاند، چنانکه در قرآن کریم آمده است: “و انیبوا الی ربکم” (سوره زمر، آیه 54) یعنی “به سوی پروردگارتان بازگردید” و “منیبین الیه و اتقوه” (سوره روم، آیه 31) یعنی “در حالی که به سوی او بازگشت میکنید، تقوای او را پیشه کنید.”
“سیم انابت عارفانست بازگشتن در حال با وی: «وأنابوا الی اللّه».”
شرح:
3. انابت عارفان: این مرتبه از انابت، مخصوص عارفان و سالکان الی الله است. عارفان در هر حال و در هر لحظه، با تمام وجود به سوی خدا بازمیگردند و در او فانی میشوند. قرآن کریم در این باره میفرماید: “و انابوا الی الله” (سوره هود، آیه 75) یعنی “و به سوی خدا بازگشتند.”
میدان سوم
بخش 4
“اما انابت پیغمبران سه چیزست، ترسگاری با بشارت آزادی، و خدمت و استکانت با شرف پیغمبری، و بار بلا کشیدن با دلهای پر شادی”
شرح:
انابت پیامبران سه ویژگی دارد:
1. ترسگاری با بشارت آزادی: پیامبران در عین خوف و خشیت الهی، به رحمت و آزادی از بند گناه نیز بشارت داده میشدند.
2. خدمت و استکانت با شرف پیغمبری: با وجود مقام والای نبوت، همواره در خدمت خلق خدا بودند و در برابر خداوند، نهایت فروتنی و خاکساری را داشتند.
3. بار بلا کشیدن با دلهای پر شادی: در برابر سختیها و مصائب، صبر و شکیبایی پیشه میکردند و با قلبی شاد و مطمئن، به راه خود ادامه میدادند.
میدان سوم
بخش 5
“و انابت توحید را سه نشانست: اقرار و اخلاص و بینایی ویرا پذیرفتن، دیگر فرمان ویرا گردن نهادن، سیم نهی ویرا حرمت داشتن”
شرح:
انابت اهل توحید سه نشانه دارد:
1. اقرار و اخلاص و بینایی ویرا پذیرفتن: با اقرار زبانی، اخلاص قلبی و بصیرت درونی، حقانیت خداوند را میپذیرند.
2. فرمان ویرا گردن نهادن: در برابر اوامر الهی مطیع و فرمانبردار هستند.
3. نهی ویرا حرمت داشتن: از منهیات الهی دوری میکنند و حدود الهی را محترم میشمارند.
میدان سوم
بخش 6
“و انابت عارفانرا سه نشانست: یکی از معصیت دور بودن، دیگر از طاعت خجل بودن، سیم در خلوت با حق انس داشتن”
شرح:
انابت عارفان سه نشانه دارد:
1. از معصیت دور بودن: از هرگونه گناه و نافرمانی خداوند پرهیز میکنند.
2. از طاعت خجل بودن: با وجود انجام عبادات و طاعات، خود را مقصر میدانند و از کوتاهیهای خود در برابر خداوند شرمسارند.
3. در خلوت با حق انس داشتن: در خلوت با خداوند راز و نیاز میکنند و از همصحبتی با او لذت میبرند.
این هم شرح میدان سوم، انابت. همانطور که ملاحظه میکنید، انابت سفری است از ظاهر به باطن، از کثرت به وحدت و از خود به خدا.
امیدوارم که این شرح براتون مفید بوده باشه. نظرات ارزشمندتون رو در قسمت کامنت ها میخونم. در پناه الله
اینجا چخبره ؟!
- یک فضای صمیمی و عاشقانه در محضر آگاهی
- تجلی همایش حضوری مزدافرِ جان
- پرسش و پاسخ با آگاهی مزدافرِ جان با کمک جمینای
- بستر ثبت گزارش ها و نتایج برای عزیزانی که تنی به آب زده اند
- و خیلی اتفاقات جالب دیگه …
این جُنبش رو به حضورتون مبارک کنین